Yksinkertaisista arjen koomisista tilanteista koostuvat opetuksen huippuhetket | SeAMK Blogit

Yksinkertaisista arjen koomisista tilanteista koostuvat opetuksen huippuhetket

Blogi:
Silmälasipäinen mies istuu päässään keltainen lippalakki, jossa lukee "Sweden".
Juhani Paananen opettaa matematiikkaa, statiikkaa ja lujuusoppia nykyisin lähes pelkästään rakennusinsinööri- ja rakennusmestariopiskelijoille.

Aloitin SeAMKin Tekniikan yksikössä 1.8.2002 silloisella Törnäväntien kampuksella, aluksi matematiikan päätoimisena tuntiopettajana ja myöhemmin matematiikan lehtorina. Opetan matematiikkaa, statiikkaa ja lujuusoppia nykyisin lähes pelkästään rakennusinsinööri- ja rakennusmestariopiskelijoille. Olen toiminut myös ryhmänohjaajana rakennusmestariryhmille ja viime aikoina olen ollut mukana matematiikan asiantuntijaroolissa Vetovoimaa Tekniikkaan -hankkeessa.

Eräs urani huippuhetki SeAMKissa oli noin vuonna 2009, kun eräs rakennusinsinööriopiskelija kysyi matriisilaskennan oppitunnilla ikävän kysymyksen: ”mihin tarvitaan determinanttia?” ja kun hetken aikaa mietiskelin vastausta, ehätti hänen vierustoverinsa auttamaan minua vastauksen muotoilussa kuiskaamalla koko luokan kuullen: ”ei mihinkään!”  Sen oppituntini jouduin lopettamaan kesken kaiken siitä yksinkertaisesta syystä, etten kyennyt naurultani sitä enää millään jatkamaan. Pidän opiskelijoista ja heidän kanssaan toimimisesta suunnattomasti ja tällaisista yksinkertaisista arjen koomisista tilanteista koostuvat ne huippuhetket.

Olin ennen SeAMKiin tuloa Vaasan yliopistossa talousmatematiikan lehtorina ja ura olisi jatkunut siellä talousmatematiikan ja tilastotieteen lehtorina ja tutkijana, mutta sitten silloinen SeAMKin Tekniikan yksikön johtaja Pauli Huhtamäki onnistui houkuttelemaan minut SeAMKin palvelukseen, aluksi yhdeksi vuodeksi, joka on venähtänyt jo huomattavasti pidemmäksi ajanjaksoksi. En ole sitä lainkaan katunut, että Pauli minut valitsi.

Parasta SeAMKissa on ollut mahdollisuus saada osallistua useaan kertaan sähköisten valintakokeiden järjestelyihin salivalvojan tai järjestelmävalvojan ominaisuudessa. Se on ollut mitä parhainta yhteisöllistä laatuaikaa, jossa suuri joukko SeAMKin opiskelijoita ja työntekijöitä organisaation eri osista kokoontuu kaksi kertaa vuodessa yhteiseen puuhaan useaksi peräkkäiseksi päiväksi kerrallaan. Odotan jo innolla seuraavaa kertaa.

Juhani Paananen
Lehtori

Koulutus:

  • Diplomi-insinööri (pääaine rakennustekniikka ja sivuaine palo- ja turvallisuustekniikka), Teknillinen Korkeakoulu 1997
  • Filosofian maisteri (pääaine matematiikka, sivuaineina fysiikka, kemia, tilastotiede, pedagogiset opinnot), Jyväskylän yliopisto 2002