SeAMKin opiskelijat kehittivät Karhubasketin ja IKH Areenan toimintaa sekä ottelutapahtumia virtuaaliyritystoiminnan avulla | SeAMK Blogit

SeAMKin opiskelijat kehittivät Karhubasketin ja IKH Areenan toimintaa sekä ottelutapahtumia virtuaaliyritystoiminnan avulla

Blogi:
Ryhmä ihmisiä istuu potrettikuvassa auditoriossa.
SeAMKin opiskelijat ja opettajat sekä Karhubasketin edustaja yhteiskuvassa.

Seinäjoen ammattikorkeakoulun (SeAMK) liiketalouden ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat osallistuvat Virtuaaliyritystoimintaan joko vuoden tai puolen vuoden ajan. Toiminnan aikana opiskelijat perustavat virtuaaliyritykset, tosin tavara ja oikea raha eivät vaihda omistajaa. Tavoitteena on saada tekemisen kautta kokonaiskuva yrityksen toiminnasta ja peilata perusopintoja käytäntöön.

International Business -koulutusohjelmassa virtuaaliyritysten tueksi etsitään ns. kummiyrityksiä, joiden kautta virtuaalisen yrityksen toimintaa voidaan peilata todellisuuteen. Kummiyritykset voivat halutessaan tilata omilta virtuaaliyrityksiltään pieniä toimeksiantoja.

Liiketoimintasuunnitelmia kummiyrityksen toiminnan eri osa-alueille

SeAMKin kansainvälisen International Business -koulutusohjelman opiskelijat perustivat omat virtuaaliyrityksensä viime syksynä. Kummiyrityksenä heillä on ollut IKH Areena ja Karhubasket-koripallojoukkue Kauhajoelta.

Opiskelijat tutustuivat kummiyrityksen toimintaan viime syksynä muun muassa vierailemalla IKH Areenalla. Tämän jälkeen opiskelijat laativat liiketoimintasuunnitelmat yritystoiminnan eri osa-alueille, kuten ravintolalle ja ottelutapahtumille.

Tänä keväänä opiskelijat saivat lisäksi erillisen toimeksiannon Karhubasketilta, jonka tavoitteena oli kehittää ennen otteluita järjestettäviä tapahtumia. Tällä viikolla opiskelijat pääsivät viimein esittelemään toimeksiantoon perustuvia markkinointikampanjoitaan ja tapahtumaideoitaan kummiyritykselle.

”Vaikuttavia, idearikkaita ja valmiita ratkaisuja”

IKH Areenan tapahtuma- ja markkinointikoordinaattori Jemina Ala-Harja oli erittäin tyytyväinen kuulemaansa ja näkemäänsä. Viiden opiskelijaryhmän esittämät ideat ennen peliä järjestettävistä tapahtumista sekä niihin liittyvistä markkinointikampanjoista olivat hänen mukaansa kypsiä ja pitkälle vietyjä.

– Opiskelijat olivat selkeästi perehtyneet meihin ja toimintaamme hyvin, sillä saimme todella monia huippuideoita, joita voimme toteuttaa käytännössä, iloitsee Ala-Harja.

Hän tapasi sekä SeAMKin opettajia että opiskelijoita Teamsin välityksellä kevään aikana.

Ala-Harja kertoo, että hän on hyvin otettu lopputuotoksista, joissa on huomioitu Karhubasketin oma brändi hyvin.

– Koko prosessista ja yhteistyöstä jäi todella hyvä fiilis. Tätä voisi kokeilla toistekin, hän toteaa.

Opiskelijoiden suunnitelmia oli arvioimassa myös SeAMKin yhteistyökorkeakoulun Vilnius Kolegija/University of Applied Sciencesin (VIKO) vaihdossa oleva opettaja Nikolaj Ambrusevič.

–  Olin todella vaikuttunut opiskelijoiden suunnitelmista. He olivat lyhyessä ajassa keksineet niin monia loistavia ja luovia ideoita, jotka voidaan toteuttaa vaikka heti, Ambrusevič toteaa.

Hänestä on upeaa, kuinka opiskelijat olivat onnistuneet yhdistämään luovuuden ja käytännön toteutuksen ottaen huomioon erilaiset kohderyhmät ja mahdolliset käytännön sanelemat rajoitukset.

Kaksi henkilö seisovat vierekkäin./ Two persons are standing side by side.
Vilnius Kolegija/University of Applied Sciencesin (VIKO) vaihdossa oleva opettaja Nikolaj Ambrusevič ja IKH Areenan tapahtuma- ja markkinointikoordinaattori Jemina Ala-Harja olivat vaikuttuneita SeAMKin opiskelijoiden esityksistä ja konsepteista.

Arvokkaita oppimiskokemuksia

SeAMKin opiskelijoiden mukaan virtuaaliseen yritystoimintaan osallistuminen ja erikoistehtävä antoivat arvokkaita oppimiskokemuksia ja opettivat tehokasta tiimityöskentelyä.

– Saimme käytännön taitoja urheilutapahtumien markkinointi- ja sosiaalisen median strategioiden valmistelussa, mikä vaati luovaa ja strategista ajattelua yleisön houkuttelemiseksi, kertoo voittajaryhmän tiiminvetäjä Jennylyn Carlos.

Carlos lisää, että erikoistehtävän aikana he oppivat analyyttisen ajattelun ja yhteistyön merkityksestä tehokkaiden ratkaisujen tuottamisessa.

– Hauskin ja jännittävin osa oli erikoistehtävä, jossa pääsimme testaamaan taitojamme ja tietojamme. Nautimme tiimityöskentelystä ja luovien ideoiden keksimisestä. Tehtävä oli haastava, mutta teimme kovasti töitä ja nautimme konseptimme kehittämisprosessista. Haluan kiittää Jemina Ala-Harjaa positiivisesta vuorovaikutuksesta ryhmämme kanssa ja motivoinnista tehdä parhaamme, Carlos tiivistää.

Palkintona voittajaryhmä kutsuttiin VIP-vieraiksi Karhubasketin peliin kotikentälleen IKH Areenaan.

Ryhmä ihmisiä katsomassa koripallo-ottelua./ A group of people watching a basketball game.
Karhubasketin pelissä oli tunnelmaa!

 

Teksti: Annika Pollari, SeAMK
Kuvat: Annika Pollari, Kimmo Kulmala, Jennylyn Carlos, SeAMK