Ravitsemusterveyden edistämistä monimuotoisen intensiiviopintojakson avulla | SeAMK Blogit

Ravitsemusterveyden edistämistä monimuotoisen intensiiviopintojakson avulla

Blogi:
Iso ryhmä ihmisiä ryhmäkuvassa keskellä kaupunkia.
Opintojakson ohjelmaan kuului kulttuurikierros Antwerpenin vanhassa kaupungissa.

Terveisiä Nutrition International Health Promotion Project -opintojaksolta ja Antwerpenistä!

Joukko SeAMKin restonomi (AMK) – ja restonomi (YAMK) -opiskelijoita osallistui kansainväliselle Nutrition International Health Promotion Project -opintojaksolle.  Opintojakso oli Erasmus+ Blended Intensive Programme -toteutus.

Aloitimme opiskelun virtuaalisella kansainvälisellä opiskelulla kotimaassa jo alkutalvesta. Opiskelijoita oli neljästä eri korkeakoulusta yhteensä 35. Me SeAMKista, espanjalaisia kahdesta eri yliopistosta Barcelonasta ja Madridista sekä belgialaisia opiskelijoita Thomas More -ammattikorkeakoulusta. Opintojakso huipentui intensiiviviikkoon, joka järjestettiin Thomas More University of Applied Sciences -yhteistyökorkeakoulun Antwerpenin kampuksella huhtikuun lopussa. Opettajia oli myös kaikista mukana olevista korkeakouluista.

Kansainvälisen tiimin kesken kehitettiin ravitsemusterveyden edistämisen ohjelma

Belgian ja Espanjan osallistujat valmistuvat kotimaissaan yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta dietetisteiksi. Suomalaiset olivat kaikki restonomiopiskelijoita, joko YAMK-tai AMK-tasolla. Opiskelijaryhmä oli siis varsin monimuotoinen myös iältään, nuorimmat 18-vuotiaita ja vanhimmat 54-vuotiaita.

Ihmisiä luokkahuoneessa.
Tiivistä opiskelua kansainvälisissä ryhmissä.

Virtuaalisessa osuudessa olimme perehtyneet Suomen, Belgian ja Espanjan ravitsemussuosituksiin eri ikäryhmille samoin kuin ravitsemustilanteeseen, ravitsemushaasteisiin maissamme ja lisäksi ravitsemusterveyden edistämisen projekteihin. Esitimme virtuaalisen työmme tulokset intensiiviviikon alussa. Itse intensiiviviikon aiheena oli Health Nutrition Project, jonka tarkoituksena oli kehittää kansainvälisen tiimin kesken ravitsemusterveyden edistämisen ohjelma omalle kohderyhmälle. Kohderyhmät olivat ikäluokkien mukaan jaoteltu.

Mieltä avartavaa oli tutustua kansainvälisesti terveyden edistämiseen liittyviin asioihin, terveyssuosituksiin ja kuinka ihmisen käyttäytymismalleihin sekä ajatuksiin voidaan vaikuttaa hyvin eri tavoin. Ravitsemussuosituksista löytyi eroja maiden välillä esimerkiksi D-vitamiinin, palkokasvien ja maidon käytön suosituksissa.

Osaaminen ammatillisissa kysymyksissä sekä englanninkielen taito karttui

Erittäin tärkeä terveyteen kaikin puolin vaikuttava asia on ympäristö ja käynnissä oleva ilmastonmuutos, joka tuo haasteita myös terveyden edistämisen puolesta. Keskustelimme paljon kestävästä ruokavaliosta ja ruuan tuotannosta, jonka tulisi mennä käsi kädessä kansalaisten terveyden edistämisen kanssa. Intensiiviviikon päätteeksi opiskelijaryhmämme vakuuttui siitä, että ihmisten ja ympäristön terveyden edistämiseen kannattaa panostaa mieluiten ennaltaehkäisevästi, mutta poliittisia päätöksiä ohjaavat aina arvovalinnat sekä etiikka.

Viikko oli nimensä mukaisesti intensiivinen, päivät sujuivat tiukasti opiskellessa ja projektia kehitellessä. Yhteishenki oli huikea ja tiivistyi todella viikon aikana. Saimme tutustua paikalliseen sekä espanjalaiseen kulttuuriin hyvin erilaisella tavalla pitkin talvea etätapaamisissa sekä tietenkin paikan päällä Antwerpenissa. Ystävystyimme keskenämme jopa niin, että matkoja sovittiin toistemme kotimaihin lähitulevaisuudessa puolin ja toisin. Osaaminen ammatillisissa kysymyksissä karttui kurssin aikana, samoin rohkeus käyttää englannin kieltä.

Oli hienoa nähdä opiskelijoiden rohkeaa ja sitoutunutta työskentelyä kurssin aikana. Parasta kuitenkin on kanssakäyminen eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa ja paitsi ammatillisten myös kansainvälisyystaitojen kehittyminen, toteaa SeAMKista opintojakson opettajana toiminut Kaija Nissinen

Ruokia tarjoiluastioissa pöydällä.
Herkullisia tuliaisia Belgiasta, Espanjasta ja Suomesta. (Kuva: Henna Yli-Kyyny)

Teksti: Eija Iso-Ahola, Henna Yli-Kyyny, Kaisa Siirilä ja muut ryhmän opiskelijat