Miten hallita opiskelurytmiä etä- ja hybridiopetuksessa?

Blogi:
#

Poikkeusaikaa on eletty pitkän aikaa, mikä on vaikuttanut myös opiskeluun. Itse opiskelin suurimman osan viime keväästä etäopetuksessa ja opiskelu tapahtui verkossa, ja huomasin aika nopeasti, että myöhään nukkuminen, sohva sekä pleikkari vetivät puoleensa enemmän mitä olisi koulun puolesta saanut. Ensimmäisen kahden vuoden aikana opiskelu tapahtui pääsääntöisesti lähiopetuksena, ja jos oli joitakin kursseja verkossa, niin oli opiskelutahdissa helppo pysyä, kun rinnalla oli lähiopetusta, joka rytmitti viikkoja. Siksi etäopetukseen siirryttäessä itselläni oli ongelmana se, miten saada motivaatio pysymään ja sen lisäksi edetä opintojaksoilla samalla tavalla kuin lähiopetuksessa. Sen takia aika äkkiä aloin aikatauluttamaan päiviä ja pitämään to do -listaa tehtävistä, jotta kaikki ei jäänyt roikkumaan tehtäväksi iltaan ennen deadlinea. Itse myös huomasin muutamia toimivia tapoja, jotka tehostivat sekä opiskelua että motivaatiota.

Ensimmäisenä asiana on herätä joka päivä viikolla samaan aikaan. Kun herää samaan aikaan niin kroppa tottuu tiettyyn rytmiin, jolloin ei ole ihan älyttömän väsynyt tunneilla tai kun pitäisi tehdä koulutehtäviä. Varmasti joskus tulee valvottua, jos tunnit alkaa vasta myöhemmin seuraavana päivänä ja se on täysin ok, mutta pitkässä juoksussa päivän rytmistä tulee ongelma, jos se on hyvin epäsäännöllinen. Tämä toimii myös lähiopetuksessa, kun tunnit alkavat eri aikoihin. Esimerkiksi itse tykkään herätä viimeistään puoli kahdeksalta, niin aamu käynnistyy mukavasti ja aamusta toimin tehokkaammin. Toki jokaisella on itsellään toivottavasti tiedossa se aikaväli, kun on tuottavimmillaan, eikä kaikkien tarvitse herätä samaan aikaan.

Toinen asia on tavoitteiden asettaminen päivälle ja suuntaa antavan aikataulun tekeminen joko päivä tai viikkotasolla. Aikatauluttaminen auttaa pysymään rytmissä ja samalla pystyy jakamaan aiheita niin, ettei yhdelle päivälle ole liikaa tekemistä. Tärkeä asia aikatauluttamisessa on priorisointi, eli asioiden laittaminen tärkeysjärjestykseen. Priorisointi on tärkeää myös muidenkin asioiden kuin koulutehtävien kohdalla, sillä itselläni ainakin kävi usein niin, että unohdin flow-tilan iskiessä vapaa-ajan, mikä vaikutti jaksamiseen.

Kolmas asia on häiriöitä aiheuttavien tekijöiden vähentäminen tai poistaminen. Esimerkiksi puhelimeen saa laitettua (ainakin omassani saa) zen-tilan esimerkiksi tunniksi, jonka aikana ei puhelimella voi ottaa muuta kuin kuvia ja jos joku soittaa, niin siitä tulee ilmoitus. Näin siis houkutus tehdä jotain muuta kuin koulujuttuja vähenee. Keskittymistä auttaa myös se, että muistaa pitää taukoja. Tietokoneen ääressä työskentely voi olla puuduttavaa, joten taukojen pitäminen on enemmän kuin suotavaa. Esimerkiksi pitkää tekstiä, kuten oppimispäiväkirjaa tehdessä koneen äärestä poistuminen voi myös avata silmiä uudella tavalla tekstille ja siinä ehkä huomaa virheitä tai keksii uutta, kun koneen äärelle palaa takaisin.

Eli lyhyesti

  1. Pidä heräämisrytmi samana viikolla
  2. Aseta päivälle tavoitteet, tee suuntaa antava aikataulu ja noudata sitä
  3. Muista tauot!
  4. Vähennä häiriöitä aiheuttavat tekijät
  5. Älä unohda vapaa-aikaa

Ja viimeisenä, ei kannata kaikkea ottaa niin vakavasti. Joskus on päiviä, kun ei saa mitään aikaiseksi, ja se on täysin ok! Tsemppiä kaikille etä- ja hybridiopetukseen sekä loppuvuoteen!

Siiri Kontteli
liiketalouden opiskelija
SeAMKin opiskelijalähettiläs