Messut markkinointikeinona – teoriasta käytäntöön | SeAMK Blogit

Messut markkinointikeinona – teoriasta käytäntöön

Blogi:
Kolme opiskelijaa seisoo SeAMKin esittelypisteellä.
SeAMKin koulutusesittelystä vastasivat Aino, Susanna ja Henna. Kuva: Paula Juurakko

Restonomien päivä- ja monimuoto-opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat yhteisen messuosaston Lakeus Kokkaa 2022 -messuille Seinäjoki Areenalle. Toteutus tehtiin osana Messut markkinointikeinona -opintojaksoa. Oppimisen lisäksi tavoitteena oli tuoda esiin restonomien koulutusta, opintojen aikana tehtävää yritysyhteistyötä sekä tarjota messukävijöille eri aisteihin vaikuttavia kokemuksia. Opintojakso aloitettiin tuttuun tapaan perehtymällä messuihin ja markkinointiin liittyvään teoriaan, jonka jälkeen aloitettiin omien messupöytien suunnittelu.

SeAMK tutkinnot vahvasti esillä

SeAMKin ja restonomikoulutuksen markkinoinnista vastasivat kolme monimuoto-opiskelijaa. Opiskelijat suunnittelivat oman pöytänsä somistuksineen, myyntipuheineen ja iskulauseineen, toiminnallisuutta unohtamatta. Iskulauseisiin kuului mm. ’’ Miksi markkinoida huonoa, kun voi markkinoida parasta? ’’ Messukävijöitä oli yhtensä noin 400, joista moni löysi tiensä SeAMKin esittelypisteeseen. SeAMKin pisteellä jaettavat kynät, esitteet sekä kangaskassit hupenivat hurjaa vauhtia.

Restonomi – moniosaaja

Restonomiopintojen sisältöä ja vahvaa opintojaksojen ja yritysten välistä yhteistyötä tuotiin messukävijöiden tietoisuuteen kertomalla ruokahävikin minimoimisen mahdollisuuksista sekä maistattamalla Food Development Project -opintojaksolla kehitettyjä Street Food -tyylisiä annoksia.

Kolme opiskelijaa seisoo SeAMKin esittelypisteellä.
Mira, Rebecca ja Ella kertoivat ruokahävikin minimoimisesta. Kuva: Paula Juurakko

Street Food -annoksien suunnittelun yhteydessä oli tutustuttu ruokatrendeihin sekä huomioitu ravitsemuksellisen laadun näkökulmat ja hyödynnetty innovatiivisuutta. Messuvieraat saivat maistettavakseen kaksi edellä mainitulla opintojaksolla syntynyttä uutta annosta, joista toinen oli nimeltään Kyröska, joka sisälsi rieskaa marinoidulla kaalisalaatilla, sinappisoosilla ja broilerilla. Toinen esillä ollut maistatusannos piti sisällään friteerattua perunaterriiniä, pikkelöityjä juureksia sekä sipuli-sienipaistosta.

Ruoka-annos lautasella hienosti katetulla lasipöydällä..
Kyröska-malliannos, Kuva: Paula Juurakko.
Maistatusannoksia tarjottimella.
Kyröskan maistatusannokset. Kuva: Johanna Mäkinen.

Kattaus voi kertoa myös tarinan

Opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella myös tarinoihin pohjautuva kattausnäyttely, jossa vaikutettaisiin mahdollisimman moniin messuvieraiden aisteihin. Jokainen kattaus oli suunniteltu tarkasti ja ajatuksella, sillä parhaimmillaan yksittäisessä kattauksessa vaikutettiin jopa kolmeen eri aistiin.

Tässä esimerkkinä Metsän taika -kattauksen tarina ja toteutus:

Metsän taika sielun täyttää. Voin kuulla sen, rauhan, linnut ja hiljaisuuden. Aistin tuoksut sammalen ja lehtien, ne kätketty on alle kristallin. Nostan kuvun, rakastun. Niin mystinen, arvaamaton. Muratin lailla tähän satuun kietoudun. Ja jään. -SJ

Itse kattauksessa lasikuvun alla oli lehtiä, joihin oli uutettu metsän tuoksuista eteeristä öljyä. Tuoksu vapautui kupua nostamalla. Pöydän alle oli puolestaan asetettu kaiutin, josta kuului metsän ääniä – mm. linnun laulua ja lehtien havinaa.

Hieno aterinkattaus pöydällä.
Metsän taika -kattaus. Kuva: Paula Juurakko

Kattausnäyttely herätti mielenkiintoa ja sai kiitosta erilaisuudellaan, monipuolisuudellaan, tunnelmallaan ja yllätyksellisyydellään. Kattausten yhteydessä toteutettiin myös äänestys houkuttelevimmasta kattauksesta. Voiton vei Pikku Myyn Vaaleanpunainen vohvelihetki -kattaus.

Hieno aterin- ja ruoka-annoskattaus pöydällä.
Pikku Myyn Vaaleanpunainen vohvelihetki. Kuva: Paula Juurakko

Toteutus messuilla

Toteutusta suunniteltiin ja hiottiin pieniä yksityiskohtia myöden.  Alkujännitys messuesiintymisestä oli selvästi aistittavissa, mutta oli ilo huomata, miten alun epävarmuudesta kasvoi selkeä, varma ja huolella mietitty ja toteutettu kokonaisuus. Opiskelijat kokivat opintojakson hyödyllisenä ja piristävänä kokonaisuutena.

Kokonaisuudessaan messut markkinointikeinona opintojakso oli todella mielenkiintoinen ja opettava. Kurssin aikana opin muun muassa siitä, miten hyvin messujen avulla pystyy omaa tuotettaan / yritystään markkinoimaan ja sitä kautta haalimaan lisää potentiaalisia asiakkaita.

Opintojakso oli mielenkiintoinen ja opin paljonkin messuilla toimisesta ja miten paljon se vaatii työtä loppujen lopuksi, että oman osastonsa saa toimivaksi, siistiksi, edustuskelpoiseksi, sekä siihen kuntoon, että se markkinoi jo itse itseään.

Messutapahtumissa on paljon pikkutarkkaa hiottavaa ja ajateltavaa esim. värimaailma pitää olla teemaan, yritykseen tai osastoon sopiva. Osaston edustajan täytyy olla ystävällinen, helposti lähestyttävä, puhelias ja asiakaspalveluhenkinen, on siis osattava myydä tuottamaansa tai edustamaansa palvelua.

 

Kokonaisuutena opintojakso ja sen toteutustapa oli erittäin hyvä juttu, tästä on kiva laskeutua kesään ja ladata akkuja syksyyn.

 

Henna Brusila, SeAMKin restonomiopiskelija
Paula Juurakko, lehtori SeAMK ravitsemisala