Liiketalouden harjoittelu avaa ovet työelämään

Blogi:
#
Liiketalouden opiskelija Siiri Kontteli suorittaa harjoitteluaan Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa Eepeellä.

Liiketalouden tradenomitutkinnon harjoittelu sijoittuu pääasiassa kolmannen opiskeluvuoden syksylle tai keväälle riippuen siitä, mihin opiskeluissaan on suuntautunut. Harjoittelu kestää kokonaisuudessaan 20 viikkoa eli noin viisi kuukautta. Harjoittelupaikat opiskelija etsii itse, mutta siihen saa tukea ja apua myös koululta, ja seurasin itse tiheään työharjoittelun Moodle-alustaa. Harjoittelun voi myös osittaa ja suorittaa esimerkiksi kesätöissä töiden ohella.

Itse olen kolmannen vuoden opiskelija ja olen suuntautunut johtamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen, joten harjoittelu ajoittuu kolmannen vuoden syksylle. Harjoittelupaikkani löysin TE-toimiston järjestämiltä rekrytointimessuilta ja suoritan tällä hetkellä omaa harjoitteluani Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupalla marketkaupan resurssisuunnittelussa. Harjoittelun aikana olen päässyt tekemään kaikkea, mitä työkaverinikin tekevät resurssisuunnittelijoina. Koen itse, että merkittävin hyöty harjoittelusta on oman ammattitaidon kehittäminen sekä verkostoituminen. Vaikka harjoittelupaikka ei ollut se, mitä ensimmäisenä ajattelin (toki en edes tiennyt, että harjoittelun voi suorittaa resurssisuunnittelun parissa) niin on se osoittautunut paremmaksi mitä harjoittelulta osasin toivoa, sillä olen saanut harjoittelusta paljon irti juurikin sen takia, että saan tehdä laaja-alaisesti kaikkea.

Haastattelin myös muutamaa opiskelijaa ja yhtä valmistunutta harjoittelusta ja siitä, miten harjoittelu koetaan ja miten se hyödyttää harjoittelun loputtua.

Arki ei muutu, vaikka harjoittelu loppuukin

”Harjoittelu on ajoitettu oikein opintoihin nähden, sillä on ehtinyt jo perehtymään ammattiopintoihin ja on hyvä, että harjoittelu on pidemmässä pätkässä, niin ehtii perehtymään työnkuvaan. Harjoittelupaikka löytyi omalta työpaikalta ja harjoittelussa on ollut älyttömän mukavaa. Harjoittelun tekeminen koulun ohessa ei kuitenkaan ollut todellakaan helppoa, sillä sekä koulu, että työpaikka velvoittaa olemaan paikalla, mikä välillä kävi hankalaksi läsnäolopakollisten tuntien kohdalla, jos töihin piti lähteä aikaisemmin. Henkilökohtaisesti opinnot eivät suoraan tukeneet harjoittelua, koska olen ollut töissä työpaikassani 3v ja harjoittelussa ei vastaan tullut uutta eteen. Töitä on harjoittelupaikassa myös harjoittelun jälkeen, joten arki ei muutu, vaikka harjoittelu loppuikin.”

Opiskelija LITA18, suorittanut harjoittelun työssä koulun ohella

Harjoittelussa sujui niin hyvin, ettei kouluun palaaminen meinannut innostaa aluksi

”Koen, että harjoittelu on ajoitettu oikein, mutta onneksi sen suorittamisaikaan voi vaikuttaa myös itse, jos haluaa. Pidempi pätkä harjoittelua on parempi kuin esimerkiksi useampi lyhyt pätkä sillä koen, että näin harjoittelupaikkaan voi työllistyä paremmin harjoittelun jälkeen. Harjoittelupaikka löytyi, kun opettaja vinkkasi yrityksen hakevan kesätyöntekijää, ja paikan saadessani päätin kysyä voinko suorittaa harjoittelun samalla. Harjoittelussa alkoikin sujumaan niin hyvin, ettei kouluun palaaminen ei meinannut innostaa aluksi, kun töihin oli päässyt kiinni ja harjoittelun aikana sain varmuuden sille, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa. Töitä on ollut tarvittaessa myös harjoittelun jälkeen. Koulun puolesta kaikki oli ok, vaikka harjoittelun suoritti kesällä, sillä tehtävät pystyi tekemään Workseedissä omaan tahtiin ja harjoitteluohjaajaan sai sähköpostitse yhteyden.”

Opiskelija LITA18, suorittanut harjoittelun suurimmaksi osaksi kesällä

Pidempi aika harjoittelussa mahdollistaa sen, että voit näyttää mihin oikeasti pystyt

”On ehdottomasti hyvä, että harjoittelu on vasta kolmantena vuonna, sillä jos harjoittelu poikii työpaikan, niin on helpompi jatkaa töitä, kun luultavasti seuraavalle keväälle on vain vähän opintoja jäljellä. Ensimmäisenä vuonna on aikaa miettiä esimerkiksi vy-toiminnan kautta mikä kiinnostaa ja toisena vuonna se vahvistuu ammattiopintojen kautta. Pidempi pätkä harjoittelua on hyvä verkostoitumisen kautta ja myös sen takia, että on oikeasti aikaa näyttää millainen työntekijä on ja mihin pystyy. Viidessä kuukaudessa ehtii myös kehittymään eikä vain oppimaan työtehtävät. Koen, että opinnot ovat tukeneet harjoittelussa ja opintoja on päässyt soveltamaan. Kun koulu jatkuu harjoittelun jälkeen, on varmasti myös hieman eri näkökulmaa opintoihin, kun on jo kokemusta alasta. Harjoittelussa on ollut mukavaa ja työporukka on ottanut hyvin mukaan. Uskon, että hyötynä harjoittelusta jää verkostot, sekä oppii mitkä asiat kiinnostavat ja opinnäytetyöhön voi mahdollisesti saada aiheen ja toimeksiannon.”

Opiskelija LITA18, suorittaa harjoittelua parhaillaan opintosuunnitelman mukaisesti

Harjoittelussa saa hyvät valmiudet oikeaan työelämään

”Liiketalouden harjoittelussa saa hyvät valmiudet oikeaan työelämään, ja oppii käyttämään koulussa opiskeltuja työkaluja käytännössä. Oma kokemukseni on, että harjoittelut auttoivat saamaan työpaikan valmistumisen jälkeen, vaikka harjoittelupaikkoihin en työllistynytkään. Uutta työpaikkaa hakiessa katsottiin hyvällä sitä, että oli jo kokemusta jonkin verran, vaikka olin vastavalmistunut. Kokonaisuudessaan viisi kuukautta on hyvä harjoittelun pituus, sillä se mahdollistaa myös sen, että harjoittelun voi tehdä esimerkiksi kahdessa eri paikassa tai kahtena kesänä kesätöissä.”

Valmistunut LITA15 työelämässä ja suorittanut harjoittelun kahdessa pätkässä kesätyön ohessa

Jos näistä kokemuksista tiivistää yhteenvedon niin:

  • Harjoittelu kannattaa hoitaa yhtä hyvin kuin mikä tahansa työ vaikkei palkkaa saisi, sillä se voi johtaa työpaikkaan harjoittelun jälkeen ja vaikka ei työpaikkaa suoraan saisi, ovat suositukset ja kontaktit korvaamattomia
  • Kannattaa jo kouluaikana miettiä mitkä asiat tuntuvat kiinnostavilta.
  • Harjoitteluajasta kannattaa ja pitää nauttia, sillä se on ainutlaatuinen kokemus, jonka kautta voi kartuttaa omaa ammattitaitoaan käytännön tekemisen kautta

 

Siiri Kontteli
liiketalouden opiskelija
SeAMKin opiskelijalähettiläs